Tuesday 15 April 2014

Ikan Siakap Stim Sos Plum


Ikan salah satu favourite seafood aku. Ibu panggil aku mak kucing. Kalau makan ikan tak cukup sikit. Mesti nak banyak aje. Hahaha... Nak buat camne kan dah suka. Tapi aku memilih juga ikan apa yang aku makan.

Ikan yang banyak tulang ni aku kureng sikit la. Sebab malas nak mengasingkan tulang bagai. Kang berejam nak mengadap dia aje. Nasi tak luak-luak kang.

Kelmarin zhaf nak datang dinner kat umah. Tak tahu nak masak apa memula tu. Pastu ibu cakap ikan siakap haritu ibu beli kat pasar tani tu tak masak lagi. Suruh aku masak stim je. Baiklah ibu! Saya yang menurut perintah ;p


Bahan-bahan ikan siakap stim sos plum :


Ikan siakap. Cuci bersih-bersih, buang sisik semua.



1 biji bawang holland (hiris)
3 ulas bawang putih (hiris)
1 batang serai (ketuk)
1 biji cili merah (hiris)
1/2 inci halia (hiris memanjang)
6 tangkai cili padi (belah dua) *kalau nak pedas buh lebih
2 biji tomato (belah 8)
1/2 biji buah lemon (hiris)
2 tangkai daun ketumbar (potong 1/2 inci)
1/2 gelas air
Garam halus



5 sudu besar sos plum jenama Life
*Nak masam lagi letak lebih lagi



Cara membuatnya :

Sediakan aluminium foil ikut saiz ikan tu. Lebihkan pun takpe sebab nanti nak tutup kesemua bahagian ikan. Lumur garam halus dan sos plum kedua-dua belah ikan. Pastu letak ikan kat dalam aluminium foil tadi.

Masukkan semua bahan-bahan yang hiris tadi kat atas ikan kecuali hirisan lemon. Lemon tu kena perahkan kat atas ikan. Dah perah tu jangan buang. Masukkan sekali kat dalam aluminium foil tu. Baru la sedap sikit. Hehehe.. Pastu curah air kat dalam ikan tu. Simple!

Ikan yang dah siap nak di stim kan.

Sediakan bekas pengukus. Buh la air dalam 1/2 bekas tu. Panaskan pengukus sampai air tu melegak. Then baru la stim kan ikan tu selama 20 minit.



Tadaaa... Dah siap! Menu paling simple. Main campak-campak je. Janji sedap!



SELAMAT MENCUBA!..

No comments:

Post a Comment